Przyjmowanie, obieg i kolejność załatwiania spraw


Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone na piśmie za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57).

Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził.

Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), treść żądania, a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.

Na żądanie wnoszącego podanie potwierdza się wniesienie podania.

W ogólnym postępowaniu administracyjnym odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Natomiast odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Odwołanie wnosi się do Kolegium za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Przepisy szczególne mogą przewidywać inne terminy do wniesienia odwołania.

Korespondencję przyjmuje Kancelaria Ogólna w pokoju nr 100, rejestrując ją ilościowo w rejestrze kancelaryjnym. Następnie korespondencję przekazuje się Prezesowi Kolegium, który przydziela ją do załatwienia, wyznaczając przewodniczących składów orzekających.

Terminy załatwiania spraw określają przepisy powszechnie obowiązującego prawa. Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy (art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego), a w sprawach podatkowych w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania (art. 139 § 3 Ordynacji podatkowej).

Do podanych wyżej terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie zawiadamia się stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Sprawy rozpatrywane są według kolejności ich wpływu, z wyjątkiem spraw, dla których przepisy prawa przewidują krótsze terminy ich załatwienia.

 

Poza kolejnością wpływu załatwiane są np. odwołania:

  • od decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz decyzji o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji, które zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) winny być rozpoznane w terminie 14 dni,
  • od decyzji w przedmiocie przeprowadzenia imprezy masowej, których termin załatwienia w myśl art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1466 z późn. zm.) wynosi 4 dni od dnia jego wniesienia,
  • od decyzji w sprawie czasowego odebrania, właścicielowi lub opiekunowi, zwierzęcia których termin w myśl art. 7 ust 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2022 r. poz. 572) wynosi 7 dni od dnia jego wniesienia.

Poza kolejnością wpływu załatwiane są również:

  • ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie,
  • przekazanie sprawy, w której Kolegium jest niewłaściwe, do organu właściwego,
  • wyznaczenie organu do załatwienia sprawy, w przypadku wyłączenia organu,
  • sprawy, w których Kolegium uwzględnia cofnięcie odwołania, nie wymagające dodatkowego postępowania wyjaśniającego.
Informacja wytworzona przez:
Józef Marczak
email: jmarczak@finn.pl tel.:043 822 64 50 fax: 043 822 57 97
, w dniu:  08‑03‑2007 14:55:07
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Kamila Skowrońska-Szewczyk
email: sko@sieradz.finn.pl tel.:0-43 822-64-50 fax: 0-43 822-57-97
, w dniu:  08‑03‑2007 14:55:07
Data ostatniej aktualizacji:
22‑06‑2023 10:21:58
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie